Most empirical research investigating open innovation has focused on the
development of new physical products in manufacturing industries, whereas open
service innovation has not been researched correspondingly. Services have some
characteristics that distinguish them from physical products, which may affect
the types of open innovation practice utilised during service innovation processes.
Tourism services comprise a subset of services that is particularly distant from tangible
products. Therefore, the exploration of how tourism firms utilise different types of
open innovation practice offers a valuable opportunity to learn about the nature of
open service innovation practices. Thus, this paper addresses the following research
question: what types of open innovation practice are utilised during the development
of new tourism services? A qualitative case study approach was used to answer the
research question. The findings suggest that pecuniary and non-pecuniary inflows
of knowledge are utilised during service innovation processes in tourism. However,
the stage of the innovation process at which inflows of knowledge are utilised varies
systematically with respect to whether the innovation is perceived to be incremental
or more radical. The findings also indicate that tourism firms reveal knowledge to
other tourism firms in non-pecuniary outbound open innovation processes. However,
no example of a pecuniary outbound open innovation practice was identified in this
study. Implications for management and further research are discussed in the paper.
Większość badań empirycznych związanych z otwartymi innowacjami koncentruje
się na rozwoju nowych produktów fizycznych w branżach produkcyjnych. Natomiast
innowacyjność otwartych usług nie została odpowiednio zbadana. Usługi mają pewne
cechy, które odróżniają je od produktów fizycznych, które mogą mięć wpływ na
rodzaje praktyki otwartej innowacji wykorzystywanych w procesach innowacyjnych
usług. Usługi turystyczne obejmują podzbiór usług, który jest istotnie różny od produktów
materialnych. Dlatego badanie, jak firmy wykorzystują rożne rodzaje turystyki
w praktyce otwartej innowacji oferuje cenną możliwość poznania charakteru praktyk
innowacyjnej usługi otwartej. Tak więc, artykuł ten odpowiada na następujące
pytanie badawcze: jakie rodzaje praktyki otwartych innowacji wykorzystywane są w
trakcie opracowywania nowych usług turystycznych? Jakościowe podejście z wykorzystaniem
studium przypadku użyto tutaj, aby odpowiedzieć na pytanie badawcze.
Odkrycia sugerują, że materialne i niematerialne napływy wiedzy są wykorzystywane
w procesach innowacyjnych usług w turystyce. Jednakże etap procesu innowacji, w
którym zostały wykorzystane wpływy wiedzy zmienia się systematycznie w odniesieniu
do tego, czy innowacja jest postrzegana jako przyrostowa lub bardziej radykalna.
Wyniki wskazują również, że firmy turystyczne ujawniają wiedzę innych firm turystycznych
wywodzących się z niematerialnych, otwartych procesów innowacyjnych.
Jednak żaden z przykładów praktyki otwartych innowacji o charakterze niematerialnym nie został zidentyfikowany w tym badaniu. Implikacje dla zarządzania i dalszych
badań są omówione w artykule.